EPISOD 5: PROSES PEMBANGUNAN BLOG

OPERASI MEMBANGUNKAN BLOG BERASASKAN MODUL P&P

Berdasarkan bentuk kajian ilmiah yang perlu aku dan sahabat lain lakukan termasuklah pembinaan blog berasaskan proses P&P yang berkaitan dengan Pendidikan Islam di samping menganalisis dan menilai sumber maklumat dari laman-laman web yang bersesuaian dengan tajuk kajian masing-masing mengikut standard pemikiran. Sememangnya aku tidak tahu cara membangunkan blog. Masakan tidak memang ilmu berkaitan pembinaan blog tidak dipelajari, yang dipelajari hanya membina laman web menggunakan perisian frontpages.

Timbul dibenak hatiku, bagaimana ilmu tentang pembinaan blog ini dapat diperolehi. Kalau nak teroka tu bagiku kena ada asas dulu. Ini asas buat blog pun tak tahu. Apa yang aku lakukan adalah bertanya kawan-kawan yang tahu tentang cara pembinaan blog ni. Alhamdulillah, kebetulan rakan sekumpulan tesisku Nik tahu cara buat blog ni. Aku diajar langkah pertama buat blog. Sebelum kita nak bangunkan blog langkah pertamanya yang perlu dilakukan kena daftar dahulu guna account google.

Selepas aku dah tahu serba sedikit ilmu tentang pembangunan blog ni, maka bagi menambahkan ilmu dan kemahiran dalam mengendalikan blog ini adalah dengan cara melakukan penerokaan sebanyak mungkin. Penerokaan ilmu ini aku perolehi dengan cara bertanya sahabat2 dan teroka melalui pembelajaran kendiri. Aku juga mencantikkan blog dengan perhiasan jam, kalendar, gambar2, dan sebagainya. Berkat pertolongan dari Allah memudahkan urusanku, akhirnya aku dapat wujudkan blog ilmiah untuk manfaat orang lain terutamanya buat sumber rujukan guru dan pelajar.Kini kami berempat dapat membangunkan blog ilmiah berasaskan tajuk kajian masing2.


Di bawah ini disertakan contoh tamplet hasil blog ilmiah yang dihasilkan aku dan para sahabat seperjuangan yang lain:


Contoh tamplet blog penulis



Contoh tamplet blog Aida



Contoh tamplet blog Nik Rahman



Contoh tamplet blog Zulkarnain


0 Responses