EPISOD 7: PROSES PENCARIAN,PENGANALISISAN & PENILAIAN LAMAN WEB

Bagaimanakah penulis menjalankan proses pencarian, penganalisisan dan penilaian terhadap laman web berkaitan tajuk kajian?

Proses Mencari & Mengumpul Laman Web

Langkah permulaan sebelum menganalisis dan menilai lanam web bersesuaian, aku perlu mencari dan mengumpul laman web yang berkaitan tajuk "Jenayah Dalam Islam". Dalam mencari laman web tersebut, pelbagai kata kunci telah digunakan seperti "jenayah dalam Islam", "hukum arak", "jenayah curi" dan lain-lain lagi. Boleh dikatakan lebih daripada 50 laman web juga yang dicari. Tidak dinafikan agak sukar untuk mencari laman web yang terbaik. Aku lebih gemar dan cenderung mencari laman web yang ditulis oleh mereka yang berautoriti dalam bidang agama.

Proses Menganalisis dan Menilai Laman Web

Langkah seterusnya, setelah sumber maklumat dari laman web dicari, aku perlu menapis dan memilih laman-laman web yang sesuai dan menepati kriteria standard pemikiran. Kemudiannya, maklumat yang dikumpul dari laman web tersebut perlu dianalis dan dinilai berdasarkan standard pemikiran. Sebanyak 10 kriteria standard pemikiran digunakan dalam proses analisis iaitu jelas, tepat, terperinci, logik, relevan, mendalam, meluas, signifikan, adil dan hikmah. Aku perlu memahami apayang dimaksudkan bagi setiap kriteria standard pemikiran. Ini bagi memudahkan lagi proses analisis dan penilaian terhadap laman web tersebut.






Rajah 1: Contoh jadual analisis dan penilaian web



0 Responses